Zonnepanelen handleidingen en informatie

 

Van onze klanten krijgen we vaak hele uiteenlopende vragen. Om je zo goed en snel mogelijk te kunnen helpen hebben we de meest gestelde vragen voor je uitgezocht en hier toegevoegd. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Bel dan naar 088-555 3000. We helpen je graag verder!

Veel gestelde vragen

Omvormer

Is de internetverbinding van uw omvormer uitgevallen? Dat betekent dat uw zonnepanelensysteem wel nog gewoon energie opwekt, deze data is alleen niet meer te zien in uw monitoringsportal. Bekijk voor alle handleidingen de volgende pagina.


Het beste kunt u de foutcode noteren en maak eventueel een foto van het display als dit mogelijk is. Beide kunt u vervolgens toevoegen aan uw mail naar informatie@geas.nl. Bellen kan natuurlijk ook, wij zijn bereikbaar op 088 555 3000.


 


Er zijn 3 belangrijke redenen voor een omvormer om ‘uit’ te zijn:

1. Als er te weinig instraling op uw panelen valt om uw omvormer te laten werken, gaat de omvormer uit. Maakt u zich geen zorgen, zodra er weer voldoende licht op uw panelen schijnt gaat de omvormer weer aan.

2. Als uw omvormer geen spanning van het net krijgt gaat de omvormer uit. Dit kan komen doordat de groep in de meterkast uit is of doordat er vanaf buiten geen stroom op uw net staat door een algemene stroomstoring.

3.Als er een storing in uw systeem is zal de omvormer een foutmelding geven. Het beste kunt u de foutcode noteren en contact met ons op nemen via 088 555 3000.
 


 

Monitoring Zonnepanelen

Na de installatie van de zonnepanelen, maken wij een monitoringsportal voor u aan. Vervolgens kunt u via de app of website van de leverancier van uw omvormer de opbrengst van uw zonnepanelen inzien. In de software is eenvoudig te zien wat de opbrengst is van ieder individueel zonnepaneel bij SolarEdge en Enphase of het systeem als geheel bij GoodWe.


U kunt deze app downloaden in de App store of Google Playstore.

SolarEdge: My SolarEdge

Enphase: Enphase Enlighten

Goodwe: Sems portal


Ziet u geen data van de opbrengst in uw portal? Dan is hoogstwaarschijnlijk de internetverbinding tussen uw router en de omvormer verbroken. Op de handleidingen pagina  vindt u stappenplannen waarmee u de verbinding kunt herstellen.


De elektriciteitsmeter registreert alleen de daadwerkelijk teruggeleverde elektriciteit aan het landelijke elektriciteitsnetwerk. De elektriciteit die u opwekt met uw zonnepanelen gebruikt u in eerste instantie zelf voor bijvoorbeeld uw wasmachine of koelkast. Produceert u echter meer dan dat u op dat moment verbruikt, dan wordt het overschot teruggeleverd aan het landelijke elektriciteitsnetwerk. Uw omvormer registreert de totaal opgewekte stroom uit uw zonnepanelen, deze ligt dus hoger dan de teruglevering op uw elektriciteitsmeter. Uw energieleverancier zal op uw jaarrekening de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit aan het net verrekenen met de hoeveel elektriciteit die u uit het net heeft gehaald. Dit heet salderen.

 


U heeft een systeem met een bepaald Wattpiek vermogen. Dit vermogen is gemeten onder standaard testcondities: 1.000 Watt/m2 lichtinstraling loodrecht op het paneel en 25 graden zonneceltemperatuur. Als uw panelen een lagere instraling hebben of de zonnecellen zijn warmer dan 25 graden, dan heeft u ook minder opwek vanuit uw systeem. Denk hierbij ook aan: regen, (bevroren) vocht in de ochtend, ochtend- of avondzon, schaduw, hete panelen, zijdelingse instraling, vuile panelen, etc.


De opbrengstindicatie wordt berekend aan de hand van het type zonnepaneel, het Wattpiek vermogen op uw dak en de gemiddelde opbrengsten van de laatste 10 jaar bij een bepaald geplaatst vermogen. Hierbij wordt rekening gehouden met de hellingshoek en oriëntatie van de panelen. Indien er sprake is van schaduw heeft dit directe invloed op de opwek van uw panelen.

 


 

BTW teruggave service zonnepanelen

Op uw factuur vindt u het btw-bedrag dat u moet betalen. Dit bedrag kunnen wij vervolgens voor u terugvragen. Als u zonnepanelen via Energiewacht koopt, ontvangt u bij uw factuur een link naar de website van onze partner, de btw-teruggave service. Het formulier op deze webpagina dient u in te vullen en digitaal in te sturen. Onze partner de Btw-teruggave service regelt vervolgens de btw-teruggave voor u.


Het duurt gemiddeld 3 tot 6 maanden voordat de Belastingdienst het bedrag naar u overmaakt.


Vanaf 2020 zijn de regels voor het terugvragen van uw btw veranderd. Is het btw-bedrag van uw zonnepanelen lager dan €2.500,-, dan verandert er voor u niets. Maar als het btw-bedrag van uw zonnepanelen hoger is dan € 2.500,-, dan kunt u geen gebruik kunt maken van onze btw-teruggave service. Heeft u al zonnepanelen en heeft u hiervoor ook al eerder de btw teruggevraagd, dan kan dit binnen een periode van 3 jaar niet opnieuw worden aangevraagd. De startdatum van de periode van 3 jaar gaat in op 1 januari van het jaar dat volgt op het jaar van aankoop.

 


 

Salderen

Wanneer je zonnepanelen meer opwekken dan je eigen verbruik kun je gebruik maken van de salderingsregeling. Dit houdt in dat je de opgewekte elektriciteit van de zonnepanelen kunt verrekenen met je eigen verbruik. Bij de jaarafrekening wordt dit verrekend. Je levert de stroom terug aan het elektriciteitsnet voor hetzelfde tarief als wat je ervoor betaalt bij de energiemaatschappij. Dit wordt salderen genoemd.


De salderingsregeling houdt in dat je voor het overschot aan opgewekte elektriciteit van je zonnepanelen een teruglevergoeding krijgt die net zo hoog is als de prijs die je voor de elektriciteit betaalt aan de energieleverncier. Deze regeling maakt zonnepanelen extra aantrekkelijk. Het kabinet heeft de Tweede Kamer een voorstel gedaan om de salderingsregeling te wijzigen. Het kabinet heeft voorgesteld om het salderen vanaf 2023 tot 2031 in kleine stapjes af te gaan bouwen. Dit is nog niet definitief omdat de Tweede Kamer hier nog geen uitspraak over heeft gedaan. In ieder geval blijft de huidige salderingsregeling tot 2023 in stand. 


De salderingsregeling is verlengd t/m 1 januari 2023 en blijft tot die tijd intact. Het kabinet heeft voorgesteld de salderingsregeling daarna in kleine stapjes af te bouwen. De Tweede Kamer moet nog wel instemmen met het voorstel. Met ingang van 2031 krijgen de eigenaren van zonnepanelen alleen nog de marktprijs voor stroom die aan het net geleverd wordt. De marktprijs voor elektriciteit is op dit moment ongeveer 7 cent per kWh. Het kabinet wil de salderingsregeling afbouwen omdat de prijzen van zonnepanelen de afgelopen jaren sterk zijn gedaald. Dankzij de lagere prijzen voor zonnepanelen blijft het ook zonder financiële steun van de overheid aantrekkelijk om in zonnepanelen te investeren.


Salderen gaat niet automatisch. Wanneer je zonnepanelen hebt aangeschaft moet je de zonnepanelen registreren op energieleveren.nl. Het liefst voordat de zonnepanelen geplaatst zijn. Dan weten de energiemaatschappij en de netbeheerder dat je zonnepanelen krijgt en dat je energie gaat terugleveren. 

De netbeheerder controleert of je energiemeter geschikt is om de energie van de zonnepanelen te registreren. De elektriciteitsmeter moet namelijk de stroom die opwekt en die je krijgt van de energiemaatschappij van elkaar kunnen onderscheiden. Je ontvangt bericht van de netbeheerder of je elektriciteitsmeter wel of niet geschikt is.

 


 

Energieleveren

Om stroom terug te kunnen leveren aan het elektriciteitsnet moet je je zonnepanelen aanmelden op energieleveren.nl. Het liefst al voordat de zonnepanelen geplaatst worden. Dan zijn de energiemaatschappij en netbeheerder op de hoogte dat je zonnepanelen krijgt en dat je energie gaat terugleveren. De handleiding voor het aanmelden bij energieleveren.nl vind je hier.

 


 

 Heb je een andere vraag?

Stel je vraag gerust via onderstaand formulier. We nemen je vraag in behandeling en beantwoorden deze zo snel mogelijk.

Hoe wil je dat wij contact met je opnemen?*

Energiewacht verwerkt jouw gegevens om jouw aanvraag te verwerken. Ook verwerken we jouw gegevens om je te informeren over onze dienstverlening. Meer informatie over het gebruik van jouw persoonsgegevens en de mogelijkheid om je hiervoor af te melden vind je in ons privacy statement.

 
 
Liever telefonisch contact?

Liever telefonisch contact?

Dat kan natuurlijk ook. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8:00 uur en 16:30 uur op telefoonnummer 
088-5553000.

Liever mailen?

Liever mailen?

Je kunt ook een mailtje sturen naar info@energiewacht.nl. Ook dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Wij zijn Energiewacht

Geas Energiewacht, Energiewacht Groep en Energiewacht gaan samen verder als één bedrijf onder één naam.

Sluiten
Een ogenblik geduld a.u.b. Je aanvraag wordt verwerkt...